Wat zijn dat voor potjes?

Dit is een vraag die bijna elke nieuwe cliënt in mijn praktijk stelt. Ik heb een trolley vol staan in allerlei maten. De betreffende glazen bolletjes zijn cups.

Cuppen wordt binnen de Chinese geneeswijze (TCM), en zeker binnen mijn praktijk, veel gedaan. Als onderdeel van een acupunctuurbehandeling of als op zichzelf staande behandeling.

Cliënten krijgen daags na een behandeling vaak de vraag ‘wie heeft jou mishandeld?’, zeker als het lekker weer is. Cuppen geeft namelijk gekleurde ronde plekken. De laatste tijd zijn die ook regelmatig te zien bij Olympische sporters en lopen steeds meer beroemdheden ermee te koop. Dat is niet zo vreemd want het is een hele effectieve therapie voor een heleboel aandoeningen.

De glazen cups worden gebruikt voor Vuur cuppen. Met een vlam wordt de lucht in de cup verwarmd waarna de cup op het lijf wordt gezet. Doordat de lucht afkoelt trekt de cup vacuüm. Een van mijn wat jongere cliënten noemde het laatst zuigzoenen 2.0.

Maar waarom doe ik dat dan? Cuppen zorgt voor een betere circulatie van bloed en lymfevocht op de plek waar ze worden gebruikt maar ook in de rest van het lichaam. Bloed circuleert binnen de bloedvaten en zorgt ervoor dat zuurstof, voedingsstoffen en hormonen overal in het lichaam terecht komen. Binnen de TCM wordt dat Ying Qi of voedende Qi genoemd. Lymfevocht circuleert tussen de cellen en verzamelt dode bloedcellen, gifstoffen, bacteriën en eventuele kankercellen. Het lymfesysteem is het vuilnisophaalsysteem als het ware en onmisbaar voor een gezonde afweer maar ook voor de vochthuishouding in ons lijf. TCM noemt dit Wei Qi of defensieve Qi. Als deze systemen niet goed hun werk kunnen doen geeft dat uiteindelijk problemen.

Cuppen activeert dus beide systemen! Afvalstoffen worden beter afgevoerd, de doorbloeding verbetert maar ook de afweer krijgt een oppepper. De kleur en zwelling van de plekken geeft informatie over wat erin het lijf aan de hand is. Als er bijvoorbeeld veel pijn is omdat bloed gestagneerd is zullen de plekken donkerpaars worden en lang zichtbaar blijven. Bij een hitte probleem, bijvoorbeeld bij koorts- of ontstekingsziekten, zullen de plekken rood zijn en sneller wegtrekken.

Sporters gebruiken cuppen voor een sneller herstel van spierweefsel of blessures. Cuppen is echter veel breder inzetbaar. Het kan onder andere worden gebruikt voor longproblemen (astma, verkoudheid, chronische hoest), sommige huidproblemen (bijvoorbeeld eczeem, gordelroos of steenpuisten), aangezichtsverlamming, darmproblemen, gewrichtsproblemen en pijnklachten.
Cuppen is na duizenden jaren dus nog steeds een zeer effectieve therapie en krijgt nu gelukkig ook steeds meer aandacht en erkenning.

Neem gerust contact op voor meer informatie over wat cuppen, acupunctuur of Chinese Kruiden voor u kan betekenen. Behandelingen worden door veel aanvullende verzekeringen geheel of gedeeltelijk vergoed.