Ik eet heel gezond

Als cliënten dat bij de intake zeggen dan gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. Wat doorgaans als gezond wordt beschouwd is dat volgens de Chinese geneeswijze namelijk vaak niet!

Vaak eten en drinken mensen te koud. De spijsvertering houdt van warmte en heeft dat nodig om goed te kunnen verteren. De transport en transformatie functie moet goed zijn zodat er geen vloeistoffen gaan ophopen en er niet teveel vet wordt opgeslagen. Als het vuurtje onder de spijsvertering te laag staat dan is dat vergelijkbaar met het vuur onder de aardappels laag draaien voordat ze koken, ze worden niet gaar. Naast vocht vasthouden en vetopslag zie je vaak plakkerige of brijige ontlasting, een opgeblazen gevoel en zoetbehoefte of dip na het eten. Er worden te weinig voedingstoffen goed omgezet waardoor het lijf niet goed kan worden gevoed en vaak ook vermoeidheid ontstaat. Uiteindelijk kunnen hieruit heel veel gezondheidsklachten ontstaan zoals bijvoorbeeld overgewicht, hoge bloeddruk, spierpijnen etc…

Zoetbehoefte of snaaitrek is er vaak ’s avonds na een grote maaltijd omdat de spijsvertering dan het minst actief is en juist het meest moet doen. Dat lukt niet dus vraagt het lijf om snelle suikers waar het dan nog net wat mee kan maar de rest wordt opgeslagen als vet. Eet ’s avonds dus een lichte maaltijd als soep of roerbakgroenten en een kleine portie, na 20.00 uur bij voorkeur niet meer eten. De ochtend is de ideale tijd om te eten. Het ontbijt overslaan is dus geen goed idee! Eet juist een warm ontbijt als rijstepap (congee), meergranenpap, havermoutpap, spelt- of boekweitpannenkoekjes, een omelet of soep. Tussen de middag is ideaal voor de warme maaltijd maar als dat niet lukt dan is een soepje of omelet ook prima.

Drink dus alleen lauwe of warme dranken. Drink alleen als daar behoefte aan is of als de urine heel donker is. Ik krijg nu mensen in mijn praktijk die tegen heug en meug 4 liter drinken op een dag omdat het ‘gezond’ zou zijn. Heb je urine als water dan drink je te veel en plas je vaak waardoor je warmte kwijtraakt. Die warmte heb je nodig voor heel veel processen in je lijf waaronder dus de spijsvertering.

Eet weinig rauwkost of rauwe groeten, zeker niet buiten het zomerseizoen. Citrusvruchten of het sap daarvan zijn ook heel koud, verse sinaasappelsap om de weerstand te verhogen werkt daarom vaak averechts. Voor een goede weerstand heb je namelijk een goede en dus warme spijsvertering nodig.

Melk en kaas zijn ook koud en nadelig voor de transformatiefunctie van de spijsvertering. Denk maar eens aan wat er gebeurt als je verkouden bent en een glas melk drinkt. Juist, dan ontstaat er slijm!

Voor de pap kun je de melk vervangen door havermelk, rijstemelk of amandelmelk, dat staat gewoon bij de houdbare melk in de supermarkt. Sojamelk is een minder geschikt alternatief omdat het ook relatief koud is en er stoffen inzitten die werken als hormonen in het lijf.

Verder is het eten van gefrituurd eten, dus ook chips en borrelnootjes en geraffineerde suikers niet gezond. Probeer zoveel mogelijk onbespoten te eten en zo min mogelijk uit pakjes of zakjes. Vers eten is voor het lijf gezonder en makkelijker te verteren. Maar daarover is iedereen het redelijk eens. Overigens is niet iedereen gelijk en is voedsel ook niet per definitie goed of slecht. In sommige gevallen adviseer ik juist wel om yoghurt te eten omdat er juist teveel droogte is en als er Hitte is dan is rauwkost geen probleem.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *